top of page

מה מקור הביטוי Break a Leg וכיצד הפך לביטוי לברכת הצלחה לשחקנים או רקדנים לפני הופעה על הבמה?

עודכן: 27 בפבר׳ 2023

האם תהיתם אי פעם מדוע אנשים אומרים "לשבור רגל" לאנשים העולים לבצע הופעה או הצגה/מצגת ?

אמונות טפלות לחוסר מזל בהופעה, גרמה לאיחולים לשבירת רגל דומה למנהגים בהם אומרים על תינוק יפה מאד כמה הוא מכוער כדי לא לעשות לו עין הרע...





ישנן תיאוריות לאין ספור כיצד התחילה ברכה מוזרה זו, ככל שקראתי יותר מצאתי עוד ועוד גירסאות שונות ומשונות.

1. האזכור הראשון ל"שבור רגל "תועד בדפוסו של רוברט ווילסון לינד בשנת 1921. הוא כתב מאמר " הגנה מפני אמונות טפלות ", כתחקיר ספרותי אורבני, על שכיחותה של אמונות טפלות בתיאטרון ומירוצי סוסים. הוא תיאר כי במירוצי סוסים, לעולם לא יאחל למישהו מזל טוב כיוון שהוא עשוי לדחוף את מזלו של אותו האדם רחוק מדי.

אתם הייתם אומרים, "אני מקווה שהסוס שלכם ישבור רגל." זה שימש מעין מחשבה פסיכולוגית הפוכה כדי לפייס את רוחות הגורל, שהעדיפו את הצנועים, הוא ציין כי אף כי בתיאטרון לא היה אמונה טפלה כמו במירוצי סוסים, אך הדמיון רב.


2. בשנת 1939 הביטוי שוב הופיע באוטוביוגרפיה של עדנה פרבר, תחת הכותרת "אוצר משונה". היא מספרת סיפורים על ממלאות מקום שישבו מאחורי הקלעים בתקווה שהשחקנים הראשיים ישברו את רגליהם.


3. כמעט עשור לאחר מכן כתב הסופר ברנרד סובל בספרו, The Handbook Theater and Digest of Play, ששחקני הופעה מעולם לא איחלו זה לזה מזל טוב, ובמקום זאת אמרו, "אני מקווה שתשברו רגל".


4. באוטוביאוגרפיה של הגרמני מנפרד פון ריכטאופן מתעדת כי טייסי חיל האוויר הגרמני במלחמת העולם הראשונה, השתמשו בביטוי " Hals und Beinbruch בינם ובין עצמם כדי לאחל לעצמם הצלחה בטיסה.


5. המקור העתיק ביותר הינו מיוון העתיקה כאשר הסתיימה ההצגה והשחקנים עלו לבמה לקוד קידה לא מחאו להם כפים אלא רקעו ברגלים. כמות הפעמים שחזרו לקוד קידה יכול היה לגרום לשבירת רגל למריעים.


6. סיפור קצת מגעיל מהמאה ה-16 מספר כי כאשר העלו מחזות שיקספיריים, האנשים עמדו ממש סמוך לבמה וכאשר ההצגה הייתה ממש מעולה הצופים היו מריירים על הבמה עד כדי סכנת החלקה על הבמה ושבירת רגל.


7. בתקופת המלכה אליזבט במקום למחוא כפים הצופים היו "מקפיצים" את הכסאות עליהם ישבו, הקפצת יתר, עקב התלהבות הצופים עלולה הייתה לשבור את רגלו של הכסא.


8. בסיום ההצגה כאשר המסך עלה וירד,השחקנים עלו לבמה לקוד קידה, אם התשואות של הקהל היו רבות השחקנים היו נדרשים לעלות שוב לבמה ולקוד קידה, ריבוי קידות הינה ברכה להצלחה עד כדי שבירת רגלי הקד.


9. באנגלית הקצה של המסך העולה והיורד נקרא באנגלית leg, הורדת המסך העלאתו מספר רב של פעמים עלול להביא לשבירתו, הסבר דומה, בתקופות העבר העלאת והורדת המסך נעשתה עם ידית ולעיתים מרוב העלאות והורדות נשברה הרגל של הידית.


10. גירסא אחרת טוענת שהביטוי הוא שיבוש של הברכה היהודית "הצלחה וברכה" - "Hatsloche un Broche" יצויין כי שחקנים יהודיים רבים הופיעו על במות. הגרמנים שיבשו את הביטוי ל- "Hals- und Beinbruch" שמשמעו שבירת הצואר והרגלים. הביטוי תורגם לפולנית plomania nog

כאשר polamanie פירושו שבר ו-polomania פירושו נטיה שלילית.

11. סיפור על שחקן ששבר את רגלו לפני הופעה לבמה והחליט בכל זאת לעלות לבמה, גרמה לכל יתר השחקנים להשתדל לשחק טוב יותר ולתמוך בשחקן- כך שהתוצאה הייתה מרשימה יותר וההצגה זכתה לשבחים רבים.


13. בשנת 1865 רצח השחקן גון וילקס בות שהפך למתנקש את נשיא ארה"ב אברהם לינקולן בעת היותו בהצגת תיאטרון, ביומנו הוא תיעד כי לאחר ההתנקשות קפץ מתאו ביציע אל הבמה ושבר את רגלו , כביכול מעשה שבשבירת רגל הוא יזכר לתקופה ארוכה.


בצרפת כאשר רקדנים עלו לבמה במקום לאחל לשבור רגל הם הרביצו קללה – Merde! בספרד הביטוי הוא mucha mierda – גם מי שלא מבין ספרדית מבין את הקללה. באיטלקית לאחל בהצלחה לשחקן הביטוי הוא In bocca al lupo -שפירושו המילולי 'לתוך פיו של הזאב' והתשובה על כך היא : crepi il lupo! – שהזאב ימות.

14. יש גם מי שאומר שהביטוי נובע מלשון נופל על לשון, למילה cast יש שתי משמעויות האחת 'צוות שחקנים' והשניה 'גבס'

why do people say: ”break a leg” when you go on stage – because every play has a cast.


מספרים על אישה אחת שיצאה לחופשה עם חברה והשאירה את בעלה להשגיח על חמתו ועל החתול. אחרי מספר ימים התקשרה האישה לשאול איך הוא מסתדר. הבעל ענה החתול – מת. האשה פרצה בבכי ואמרה לבעלה "יכולת להיות יותר עדין ולספר לי את הבשורה הרעה בהדרגה". יכולת להגיד לי ביום הראשון שהחתול שיחק על הגג ולמחרת שהוא שבר את הרגל וביום השלישי שהחתול המסכן מת, אבל לא חשוב עכשיו, מה עם אימא שלי ? שאלה האישה.

הבעל ענה: " היא משחקת על הגג".

(דרך אגב היחסים שלי עם המחותנת שלי מצוינים...)

בימים אלה של קורונה אפשר לתת לכך הסבר נוסף בו כאשר אין הצגות, השחקנים וכל מי שמסביבם נשבר מטה לחמם, לסיכום שיהיה לכולנו בהצלחה.


והברקה של יעקב פרוינד : ברכה לרגל ההצלחה הצפויה !

פוסטים אחרונים

הצג הכול

שמרו איתנו על קשר!
ספרו לנו מה המייל שלכם, ואנחנו נספר לכם
כל פעם שמתפרסם פוסט חדש בבלוג

ההרשמה התקבלה בהצלחה

bottom of page