top of page

רפורמה משפטית/ מהפכה משטרית, טייסים וסיפורי סבתא

חודש טוב ( למי שלא זוכר, היום א' בחודש אב ) , לפני שניגע בחומר הנפץ של השינויים שרוצים להכניס לחיינו, נתחיל להסביר מהם "סיפורי סבתא" ומה מקור הביטוי


הסבר : סיפורי סבתא הינם דברים דמיוניים, מוגזמים, מופרכים ולא אמינים. אגדות אורבניות, אמנות טפלות ורכילות חסרת שחר


מקור הביטוי: במאה ה- 14 אהבו סיפורי אבירים מוגזמים. אחד המפורסמים ביותר היה ספר על גיבור בשם סר בוויס מהמפטון – Hampton of Bevis. הספר תורגם לשפות שונות, ובכל תרגום נוספו עוד ועוד פרטים דמיוניים.


הצרפתים קראו לגיבור הספר בו-דה המטון, ובאיטלקית – בואבו ד'אנטונה –Antona’d Bovo

הספר הגיע לעולם היהודי בתרגומו של החכם אליהו בחור (1468–1549), חכם יהודי שחי באיטליה, מורה לעברית, דקדוק וקבלה ומחברם של מילונים בעברית, ארמית ויידיש ושל קונקורדנציה לתנ"ך.

בין היתר תרגם את הסיפור שצוין לעיל ליידיש בחרוזים. לגיבורו הוא קרא בבא דאנטונא (כנראה על פי שמו של התנא ר' יהודה בן בבא).


במהדורות הבאות הוא כבר נקרא "ספר בבא" או ביידיש "בבא בוך" ("בוך" ביידיש פירושו "ספר" בדומה ל-book באנגלית).

בשלב הבא תורגם הספר לסיפור ללא חרוזים בשם "מעשה בבא". המילה "ּבאָּבעֶ " ביידיש משמעותה "סבתא", ומכאן הדרך ל"סיפורי סבתא" הייתה קצרה.


מה הקשר בין טיסים וסיפורי סבתא

הנה סיפור מרתק ששמעתי מפי ידידי ירין קימור

טיס ישראלי שנפל בשבי הסורי, הטיס עונה פיזית ופסיכולוגית כדרכם של הסורים והם סיפרו לו שישראל הושמדה, בין אם האמין או לא האמין, כפו עליו להשמיץ את ישראל בראיון טלויזיוני, הוא הסכים.

הוא השמיץ את ישראל ובסוף הראיון בתמורה הם נתנו לו למסור ד"ש למשפחה, ואז הוא אמר את המשפטי הבא: "אני מבקש למסור ד"ש לאשתי ולילדים ותספרו לסבתא"...




הרפורמה המשפטית/ מהפכה משפטית וסיפורי סבתא

יש הרבה הגזמה והנמקות מופרכות של קיצוניים משני הצדדים שמטרתם ללבות את השיח ולהבעיר את ביתנו.

כל אחד חושב שהוא צודק והשני טועה ולכל אחד עם הנמקות הגיוניות מוגזמות, תוך יצירת דיווחים כוזבים וחצאי אמיתות. במקום לדבר על מי צודק בואו נדבר על שלום, זה בידים של מנהיגינו הן בקואליציה והן באופזיציה.

בימים אלה שאנחנו לפני האבל על חורבן הבית, וניזכר במעשה קמצא ובר-קמצא וכיצד שנאת חינם שרפה את ביתנו וגלינו מארצנו, הגענו לרגע בו על כל צד לדכא את הקיצוניים שבמחנהו שמגיעים לאי-שפיות זמנית.

אם נשכיל לעשות זאת, מוטב. אם לא כן, עלול חס וחלילה להתרחש אסון והרג ובסופו של תהליך, בכל מקרה יצטרכו להגיע להסכמה על מנת לאפשר לחיות יחד.


אז אל תספרו לי "סיפורי סבתא" – זה אפשרי


הברקה של יעקב פרוינד: וככה האגדה על... בבא, קמה!


בימים אלה, התחדש מלאי הספרים והחולצות יגיעו בשבוע הבא, הכנסו לאתר ותזכו ב-10% הנחה על כל המוצרים באתר: https://www.riddle.co.il/shop תוך ציון קוד קופון SUMMER10




פוסטים אחרונים

הצג הכול

שמרו איתנו על קשר!
ספרו לנו מה המייל שלכם, ואנחנו נספר לכם
כל פעם שמתפרסם פוסט חדש בבלוג

ההרשמה התקבלה בהצלחה

bottom of page