top of page

מה מקור הביטוי "אין חכם כבעל נסיון"

עודכן: 1 במרץ 2023



לפני שנגיע למקורו של הביטוי, נשאלת השאלה האם פתגם זה נכון? הדרך שלי לענות לכם היא באמצעות בדיחה שסיפרתי ללקוחות פוטנציאליים וסיפור על חוויה אישית וכן נסיון אישי כיועץ.


א. הקדמה קצרה, לפני שנתחיל בבדיחה, במהלך שנות עבודתי כיועץ צברתי ידע רב. התובנות שהצלחתי לצבור נובעים מהמסע האישי שעברתי בהתמחות רבת שנים בטכנולגיה בבנקאות ופיננסים הן כמנהל תוכנה של בנק לאומי והן כבנקאי בתפקידים בכירים. היכולת להבין את העסק וגם להבין את הטכנולוגיה היא אבן יסוד בייעוץ שלי ובכך יצרתי ייחודיות.


ב. כאשר שאלו אותי מה ההבדל ביני ליועצים אחרים, ספרתי את הבדיחה הבאה:

אדם הגיע למנהל קרקס ואמר לו שהוא יודע לחקות ציפורים, קרא מנהל הקרקס לאנשי הצוות שלו והציג לאורח את יכולתיהם של אנשיו בחיקוי תוכי וזמיר וחיות אחרות, ענה לו האורח: אני רואה שאתה לא צריך אותי ועף דרך החלון. כלומר יש כאלה שיודעים לצפצף אבל יש כאלה שיודעים לעוף...


ג. ועכשיו לחוויה האישית, בגילי המופלג... כנראה עקב מזגן ברכב, קיבלתי "כתף קפואה", סבל גדול וכן תחושה מוזרה שמגע ביד שמאל לא היתה זהה לתחושת המגע ביד ימין, כאשר לדוגמא הייתי מגיע לחנייה ומנסה ללחוץ על הכפתור על מנת לשלוף את כרטיס החנייה סבלתי כאבי תופת. הלכתי לרופאים ומטפלים הוליסטיים ושיאצו ופיזוטרפיסטים ויועצים רבים אחרים ושילמתי אלפי שקלים וללא תועלת. עד שחברי איציק הציע לי ללכת לד"ר סנהדרין. נקבע לי אז תור לחצי שנה, בינתיים המשכתי ללכת לרופאי אלילים שונים, אבל ללא הואיל.

כעבור 3 חודשים עקב כאבי תופת, קיבלתי החלטה מחוץ לקופסה, ללכת לד"ר סנהדרין ולהמתין בתור

אולי הוא יקבל אותי...

התופעה שחזיתי בתור הייתה מדהימה, כיצד אנשים נכנסים חולים ויוצאים בריאים. לאחר זמן יצא הרופא לממתינים, אדם חרדי ממוצא צרפתי ושאל כל אחד למתי הוא מוזמן. הרופא היה המום מתשובתי הכנה, ואמר לי למה באת? הסברתי שאני לא יכול לסבול יותר... לשמחתי למחרת הגעתי אליו לבית החולים לניאדו לטיפול. התברר לי כי ההתמחות שלו הינה של רופא שלד ולאחר טיפול של מספר דקות, יצאתי ממנו בן אדם חדש – פשוט מדהים.


כאשר הגעת למקצוען אמיתי ובעל ניסיון – מצאת את הפתרון הנכון – אין חכם כבעל ניסיון.

ד. נעבור לסיפור על ייעוץ שנתתי לאחד מראשי האגפים באחד הבנקים בישראל, במסגרת הייעוץ עלה נושא שביקש מנהל האגף לקדם ושאל את דעתי, מניסיוני אמרתי לו כי אני מאד ממליץ לו לא לבצע זאת, למרות היעוץ שנתתי לו הוא החליט לפעול בדרכו , והודעתי לו כי פה נפרדות דרכנו. ידוע לי כי הנזק שנגרם לבנק ולו אישית כתוצאה מכך היה גדול. ( לא שאני חכם גדול... פשוט למדתי מהניסיון של אחרים בעבר והנושא נחל כשלון, אז למה לנסות שוב...)


חוכמה היא תכונה המתבטאת בהבנה מהירה יחסית לאחרים, והיכולת לנתח דברים מסובכים ולהגיע למסקנות הנכונות.


הגדרות נוספות של חכמה מדגישות את חשיבות היישום הנכון בפעולה של ניסיון וידע צבורים; את היכולת להתחשב בגורמים שונים ובמסלולי פעולה אפשריים שונים ולברור מתוכם את המסלול המיטבי. הקשר בין חכמה לניסיון הוביל לקישור מסורתי של החכמה כתכונה מאפיינת של גיל מבוגר.

מקור : "בישישים - חכמה וארך ימים -תבונה" ספר איוב פרק י"ב פסוק י"ב

החוכמה נובעת מהקשבה ולימוד ולכן בישישים שחיו שנים רבות והספיקו לשמוע ולקלוט הרבה והם צברו חוכמה, אך התבונה נובעת מכשרון פנימי להסקת מסקנות, ולכן ב-אורך חיים – אדם שימיו ארוכים והוא מספיק לעשות הרבה ולפתח את כשרונותיו השכליים – יש תבונה : על פי הראל סגל הלוי.


אך המקור המצטט בדיוק את הביטוי מופיע לראשונה על ידי רבי יצחק עראמה 1420-1494 מחכמי

ספרד בדור הגירוש, פילוסוף ופרשן המקרא.

ספרו המפורסם "עקידת יצחק" הינו פירוש לתורה, לאורך הספר מצטט רבי יצחק את גדולי הפילוסופים וההוגים היהודים, כגון ר' סעדיה הגאון, ר' יצחק הישראלי, אבן גבירול, ר' יהודה הלוי, ר' אברהם אבן עזרא, רבנו בחיי אבן פקודה, הרמב"ם, ר' חסדאי קרשקש, רבי יוסף אלבו ועוד, ואף את אריסטו הוא מזכיר בכבוד.

בפירושו לספר בראשית בפרשת נוח (שער י"ד) לאחר המבול, כותב על מראה העינים

"כמו שנראה מבואר באותה תמונה שאמרנו שנראית להם סביב הנר שהיא תמונת עגולה שלימה בעלת גוונים כמראה הקשת עצמה בדמותם עצמם כמו שכתב אלו הענינים החכם בספר האותות (ספר אותות השמים – ר' שמואל אבן תיבון- 1150-1230 ) ואין חכם כבעל הנסיון ואני כאחד מהם ראיתי אותה על כורחי פעמים רבות"

ציטוטים רבים נכתבו על חוכמה וניסיון ולהלן מספר ציטוטים:

"לא ידע אנש טעמא דמתקא עד דטעים מרירא" – ספר הזוהר פרשת תזריע.

"מוטב להחכים מניסיונו של הזולת מאשר מניסיוננו אנו."- איזופוס

"החוכמה היא בתו של הניסיון." - לאונרדו דה וינצ'י

"מי שאינו נותן דעתו על שלושת אלפי שנות ניסיון, דן עצמו לבערות חשוכה של חיים מיום ליום." - יוהאן וולפגנג פון גתה

"ניסיון הוא השם שכולנו נותנים לשגיאותינו." - אוסקר ויילד

"רק מי שלא נפצע, בז לצלקת" – ויליאם שיקספיר – רומיאו ויוליה.


אנגלית : Once bitten, twice shy - ובתרגום חופשי פעם ננשכת על ידי כלב , פעמים ביישן.


הברקה של יעקב פרוינד : והגבר השוביניסט אומר: אין חכם כבעל...מנסיון


לקראת הסגר זה הזמן להפתיע חברים ומשפחה בספר "פתגמים בתלבושת החידה" – https://www.riddle.co.il/shop

פוסטים אחרונים

הצג הכול

שמרו איתנו על קשר!
ספרו לנו מה המייל שלכם, ואנחנו נספר לכם
כל פעם שמתפרסם פוסט חדש בבלוג

ההרשמה התקבלה בהצלחה

bottom of page